Dokter duim omlaag

Top 30 handelingen die een huisarts niet meer zou moeten doen

Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) heeft onlangs een onderzoek gepubliceerd over medisch zinloze handelingen die huisartsen verrichten of waar patiënten regelmatig om verzoeken.

Zie hier de link naar de volledige top 30 zinloze handelingen door huisartsen.

Hieronder een beknopte weergave:

• Diaree: geen feceskweek bij acute diarree
  • Bijholteontsteking: Schrijf geen (tabletten)ontstekingsremmers voor bij acute bijholteontsteking
  • Buikpijn bij kinderen: Verwijs niet naar de kinderarts bij functionele buikpijn (buikpijn gerelateerd aan voeding, stress of omstandigheden)
  • Buikpijn bij kinderen: Doe alleen urineonderzoek en geen laboratoriumonderzoek naar Coeliakie, Lactose intolerantie of H. Pylori
  • Artritis: Doe geen labonderzoek naar gewrichtsontsteking
  • Tenniselleboog: Verwijs niet naar een fysio of orthopeed
  • Hand en pols: Vraag geen röntgenfoto aan voor stadiëring naar slijtage hand of pols
  • Lage rugklachten met uitstraling: Vraag geen beeldvormende diagnostiek aan, schrijf geen benzodiazepines voor, verwijs niet routinematig naar de fysiotherapeut
  • SOLK: verwijs SOLK patienten niet naar een pijnarts
  • Knieartrose/slijtage: Vraag geen beeldvorming aan voor stadiëring van slijtage aan de knie
  • Niet traumatische knieklachten : tapen, steunzolen en shockwave worden niet aanbevolen bij patiënten met knieklachten door patellofemorale pijnsyndroom
  • Rood oog: Een virale of bacteriele conjunctivitis behoeft alleen behandeling indien het langer dan 2 weken aanhoud. Antibiotische oogmiddelen bespoedigen de genezing niet
  • Slaapproblemen: Schrijf geen Quetiapine of antihistamine voor
marker google

Huisartsenpraktijk Matenpark is gevestigd boven Apotheek de Gaarde.
Waleweingaarde 2, 7329 BD Apeldoorn

Bekijk locatie met Google Maps